Jakie mamy prawa w relacjach z pożyczkodawcą?

post-img

Chcesz skorzystać z propozycji pożyczki lub kredytu online? Zanim zdecydujesz się na zaciągniecie jednego z nich warto poznać swoje prawa wynikające wprost z ustawy o kredycie konsumenckim.

Co leży w gestii pożyczkodawcy?

1. Firma pożyczkowa lub bank mają obowiązek poinformować nas o wszystkich szczegółach oferty kredytowej. I to już na etapie przedwstępnym, czyli reklamy. Jeżeli w takiej reklamie kredytu konsumenckiego zawarto jakiekolwiek informacje dotyczące warunków jego otrzymania, czyli przykładowo wysokość prowizji, oprocentowania lub raty wówczas bezwzględnie musimy zostać poinformowani o:

· stopie oprocentowania pożyczki,
· wysokości prowizji za udzielenie pożyczki oraz wszelkich innych opłat,
· całkowitej kwocie pożyczki,
· całkowitej kwocie do zapłaty,
· Rzeczywistej Rocznej Stopie Oprocentowania (RRSO).

Powyższe informacje w zakresie kosztów pożyczki muszą być przedstawione w sposób czytelny i maksymalnie wyraźnie – zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, niewyedukowanego finansowo tak, ażeby nie było konieczne poszukiwanie ich napisanych małym druczkiem albo w sposób skomplikowany.

Jeśli nie otrzymamy powyższych informacji wówczas można a wręcz trzeba zgłosić takie braki do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wystąpi z oficjalnym zgłoszeniem i karą, która spowoduje, że nieuczciwemu albo niedouczonemu pożyczkodawcy, że prawa należy przestrzegać.

2. Pożyczkodawca musi dostarczyć wypełniony formularz informacyjny.

Obowiązkowe jest również poinformowanie konsumenta o wszelkich regulacjach – powinny zostać one ujęte w formularzu informacyjnym zawierającym projekt umowy.

Celem ustawodawcy było również to, ażeby umożliwić porównanie różnych ofert kredytowych, dlatego muszą one zostać przedstawione przejrzyście – stąd utworzono ujednolicony wzór tego formularza. Zawarte w nim są takie informacje jak:

• długość okresu spłaty,

• wysokość oprocentowania pożyczki,

• całkowita kwota pożyczki,

• RRSO,

• zasady i terminy spłaty pożyczki,

• konsekwencje braku płatności.

3. Firma pożyczkowa lub bank muszą poinformować o planowanej zmianie kosztów pożyczki. Za każdym razem informacja taka musi zostać przekazana na trwałym nośniku, pisemnie lub drogą elektroniczną – w tym również skutecznie należy poinformować pozostałych współpożyczkobiorców lub poręczycieli. Do takiej informacji musi zostać dołączony nowy harmonogram spłaty, który uwzględni nowy okres spłaty i wysokość zmienionej raty.

4. Firma pożyczkowa lub bank mają ponadto ustawowy obowiązek umożliwienie konsumentowi prawa do skorzystania z odstąpienia od umowy i zwrócenia wszystkich kosztów w terminie do 14 dnia od zawarcia umowy. Następnie kwotę pożyczoną musimy oddać w przeciągu 30 dni. Wyjątkiem od reguły braku jakichkolwiek kosztów przy odstąpieniu są odsetki za okres, w którym pożyczkobiorca mógł swobodnie dysponować pożyczonymi środkami. Jest to zatem możliwość wycofania się z nietrafionej decyzji w zakresie pożyczki, jeśli uznamy, że podjęliśmy niepoprawną decyzję.

5. Firma pożyczkowa lub bank muszą też zwrócić pożyczkobiorcy część opłat w przypadku wcześniejszej spłaty – ale tych, które dotyczą okresu, o jaki został skrócony czas obowiązywania umowy – takich jak na przykład ubezpieczenie za niewykorzystany okres ochronny.

W skrócie

• Reklama dźwignią handlu – jeśli nie chcesz żałować swojej decyzji dokładnie zapoznaj się z proponowanymi warunkami. Nie każdy dostanie pożyczkę a tym bardziej nie każdy otrzyma ją na dokładnie takich warunkach jakie zawarte są w reprezentatywnym przykładzie pożyczki, czyli takiej ofercie na jaką skusiło się 2/3 dotychczasowych klientów.

• Mamy przywilej wynikający wprost z litery prawa do szczegółowego poinformowania na każdym z etapów ubiegania się o pożyczkę o warunkach na jakich mamy zawrzeć umowę.

• Mamy aż 14 dni na rewizję podjętej decyzji i skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy kredytowej bez żadnych konsekwencji oraz zwrot pożyczonej kwoty.