Czym karmić mózg, czyli 5 smakowitych produktów, które poprawią Twoją sprawność umysłową

jannis-brandt-mmsQUgMLqUo-unsplash

Z organizmem jest trochę tak, jak z samochodem: kiedy o niego dbamy i dostarczamy odpowiedniego paliwa, odwdzięcza się wysoką kulturą pracą i dużym bezproblemowym przebiegiem. Analogicznie u ludzi – dobrostan fizyczny i psychiczny połączony z odpowiednią dietą dają naprawdę świetne rezultaty. Jest jednak pewien organ, o którego odżywianie powinniśmy zadbać w sposób szczególny: to mózg, czyli nasze centrum zarządzania.

Mózg to niesamowity narząd – zarządza funkcjonowaniem całego organizmu, umożliwia odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców, przechowuje wspomnienia i tworzy myśli, wyobrażenia czy pragnienia. W pewnym sensie mózg to nasz własny, prywatny biokomputer. Gdy mózg przestaje pracować, ciało umiera.

Mały, ale żarłoczny

W stosunku do całego ciała nasz mózg jest naprawdę niewielki i stanowi raptem 2 proc. jego masy. To bardzo mało zważywszy na to, jak istotną funkcję pełni. Ale to właśnie mózg zużywa aż 1/5 dostarczanego tlenu, a jego pobór energii jest 10 razy szybszy niż innych narządów. Dzieje się tak, bo mózg – tak jak serce – pracuje cały czas, nawet wtedy, gdy śpisz. Dlatego warto karmić mózg tak, aby nigdy nie zabrakło mu energii do działania. Oto 5 produktów, które wprawią Twój biokomputer w dobry nastrój, poprawiając jego funkcjonowanie.

Orzechy

Na pewno często spotykasz się z opinią, że dla mózgu wyjątkowo dobrym pokarmem są orzechy włoskie, które same wyglądają niczym mini-mózg. I jest to prawda – ten gatunek orzechów zawiera wyjątkowo dużo wielonasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania tego najważniejszego organu.

Ale inne orzechy też są dla niego dobre. Nerkowce to źródło potasu, magnezu, cynku i żelaza, a orzeszki arachidowe (które wcale nie są orzechami, a nasionami rośliny strączkowej) i orzechy laskowe – również witamin z grupy B i witaminy E.

Złożone węglowodany

Cukier to podstawa – bez glukozy komórki mózgowe obumierają już po 15 minutach. Żeby mózg był w dobrej kondycji, lepiej dostarczać mu cukrów złożonych (np. chleba razowego, nieprzetworzonych płatków zbożowych, kasz czy brązowego ryżu). Cukry proste – słodycze czy ciastka – zapewnią glukozowego „kopa”, ale ich działanie zostanie bardzo szybko zneutralizowane przez insulinę, która obniży poziom cukru we krwi, a mózg znowu będzie głodny.

Warto pamiętać o tym, że mózg pracujący na pełnych obrotach potrzebuje więcej energii. Jeśli więc masz do wykonania jakąś pracę koncepcyjną, zaopatrz się w musli, orzechy i odrobinę suszonych owoców.

Ryby niehodowlane

Jednym z najważniejszych mózgowych budulców jest tłuszcza DHA, będący częścią grupy kwasów tłuszczowych omega-3. Ryby takie jak dorsz, łosoś, makrela czy tuńczyk to doskonałe źródło kwasów omega-3. Jak często trzeba je jeść, żeby mózg był w dobrej formie? Co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Ważne, żeby były to ryby niehodowlane, jeśli nie chcesz przy okazji zatruć organizmu toksynami.

Badania pokazują, że korzyści z jedzenia ryb jest naprawdę wiele – dzieci, których matki jadły w ciąży ryby, mają o kilka punktów wyższe IQ od innych dzieci. To samo dotyczy dorosłych – jesz ryby, masz lepsze wyniki w testach inteligencji. Dodatkowo, jedzenie ryb opóźnia procesy starzenia komórek nerwowych. To by wyjaśniało, dlaczego uwielbiający sushi Japończycy nie tylko żyją dłużej niż inne nacje, ale też mają spory wkład intelektualny w technologiczny rozwój świata.

Awokado

To stosunkowo nowy gość na polskich stołach, który powoli zyskuje sobie grono wiernych wielbicieli. O jego dobroczynnych właściwościach wiedzieli już Aztekowie. Ten podstawowy składnik guacamole składa się w 30 proc. z łatwo przyswajalnych tłuszczów (tak, tak, również omega-3). Do tego jest źródłem magnezu, żelaza, potasu, witamin C, E i K, a także witamin z grupy B. Ma też więcej łatwo przyswajalnego białka niż krowie mleko. Awokado dostarczy nam też tyrozyny – aminokwasu, który kontroluje pracę mózgu, zwiększa wydolność organizmu, ogranicza apetyt i polepsza zdolność koncentracji.

Czekolada

Tak, to jest najlepsza informacja na koniec: czekolada jest dobra dla mózgu. I to zarówno mleczna, jak i gorzka, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Spożywanie gorzkiej wpływa na poprawę umiejętności matematycznych i przeciwdziała wyczerpaniu umysłowemu. Z kolei mleczna polepsza pamięć i poprawia szybkość reakcji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdrowego żywienia i myślisz o zdobyciu kwalifikacji do zawodu dietetyka, rozważ studia. Pamiętaj, że zawsze możesz zaciągnąć u nas pożyczkę ratalną na naukę. To bardzo wygodna forma finansowania, która pozwala rozłożyć w czasie spłatę zobowiązania. W Vippo udzielamy pożyczek ratalnych nawet do 10 000 złotych bez skomplikowanych formalności i bez poręczycieli.

Twoja pożyczka
Kwota pożyczki
Okres pożyczki
  • Rata miesięczna:  PLN
  • RRSO: %
  • Do zapłaty:  PLN
  • Całkowita spłata po:  ratach
Szczegóły pożyczki i przykład reprezentatywny +

Sprytne porady VIPPO

campaign-creators-pypeCEaJeZY-unsplash

Scoring to podstawa, czyli jak budować dobrą historię kredytową

29 / 10 / 2019

Większość z nas w którymś momencie życia będzie musiała wziąć kredyt lub pożyczkę gotówkową. Gdy moment ten nastąpi, gotowość banku lub innej instytucji finansowej do pożyczenia nam pieniędzy będzie zależała...

Czytaj dalej
why-kei-8e2gal_GIE8-unsplash

5 podpowiedzi, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą

25 / 09 / 2019

Jazda samochodem to jedna z tych umiejętności, które doskonalimy całe życie. Dlatego niezależnie od stażu za kółkiem warto od czasu do czasu dowiedzieć się czegoś nowego.

Czytaj dalej
jannis-brandt-mmsQUgMLqUo-unsplash

Czym karmić mózg, czyli 5 smakowitych produktów, które poprawią Twoją sprawność umysłową

28 / 08 / 2019

Z organizmem jest trochę tak, jak z samochodem: kiedy o niego dbamy i dostarczamy odpowiedniego paliwa, odwdzięcza się wysoką kulturą pracą i dużym bezproblemowym przebiegiem. Analogicznie u ludzi – dobrostan...

Czytaj dalej

Jesteśmy wiarygodni

Pożyczka na dowolny cel. Decyzja od ręki. Pieniądze na koncie w ciągu 24h.