7 sposobów na lepsze zarządzanie czasem

ana-azevedo-XcUJUO2AqVA-unsplash

Czas to pieniądz – to powiedzenie chyba nigdy nie było tak aktualne, jak w obecnych czasach. Żyjemy szybko, pracujemy dużo, odpoczywamy mało, a mimo to ciągle jesteśmy w niedoczasie. Czy da się coś z tym zrobić? Jak wygospodarować czas, kiedy doba to za mało na realizację wszystkich planów? Oto 7 sprawdzonych sposobów na to, żeby dobrze wykorzystać każdy dzień.

W dzisiejszych zabieganych czasach planowanie dnia czy tygodnia przypomina układanie puzzli, w których jest za dużo elementów: praca, obowiązki domowe, aktywność fizyczna i czas spędzany z bliskimi nie zawsze dają się pogodzić w trwającej 24 godziny dobie. Często zdarza się tak, że któryś z kawałków układanki ostatecznie zostaje odłożony na bok na później, kiedy wreszcie „przyjdzie jego czas”.

Tak jednak wcale nie musi być. Doba, owszem, nie jest z gumy, ale można nauczyć się efektywniej wykorzystywać czas dzięki wprowadzeniu pewnych nawyków. Oczywiście nie jest to jedyny słuszny przepis na sukces, ale żeby coś zmienić… trzeba coś zmienić. Dlatego dziś przygotowaliśmy dla Ciebie 7 sposobów na lepsze zarządzanie czasem, ale to Ty musisz zdecydować, które z nich zadziałają w Twoim przypadku.

1. Złap uciekające minuty

Żeby sprawdzić, kiedy czas przecieka Ci przez palce, potrzebne będą trzy rzeczy: coś do pisania, kawałek notatnika i skrupulatność. Twoim zadaniem będzie notowanie, co robisz w ciągu dnia. Zapisuj każdą czynność wraz z czasem, jaki zajmuje. Nie ma znaczenia, czy to poranna kąpiel, spacer z psem czy dojazd do pracy – zapisujesz wszystko. I robisz to zarówno w pracy, jak i w domu. Po tygodniu przyjrzyj się swoim zapiskom i poszukaj oszczędności czasu. Co przyniosło wymierny efekt? Która czynność była bezproduktywna? Czy naprawdę nie żal Ci czasu na wieczorne przeglądanie Fejsbuczka?

2. Naucz się priorytetyzować

„To co ważne, rzadko bywa pilne, a to co pilne, rzadko bywa ważne” – to powiedzenie przypisywane jest amerykańskiemu generałowi i prezydentowi Dwightowi Eisenhowerowi. Co oznacza? Że rzeczy naprawdę ważne zazwyczaj nie wydarzają się nagle i nie wymagają natychmiastowej reakcji (oczywiście są wyjątki), ale mamy całkiem sporo czasu na ich zaplanowanie. Zresztą planowanie jest naprawdę świetnym sposobem na zapanowanie nad czasem.

Zadania do wykonania (i zaplanowania) można podzielić na cztery kategorie:

a) ważne pilne – a więc takie, które powinny uzyskać absolutny priorytet. To zazwyczaj te sprawy, które wymagają natychmiastowej reakcji, której brak może narazić nas na poważne konsekwencje: załatwienie sprawy urzędzie w skarbowym, odebranie z poczty listu poleconego w ostatnim dniu awizowania czy dopełnienie innych urzędowych formalności;

b) ważne niepilne – czyli to, o czym trzeba pamiętać, ale może poczekać. Wykupienie rodzinnych wakacji, zmiana samochodu, remont w mieszkaniu – tylko od Ciebie zależy, kiedy zrealizujesz te zadania. Warto je zaplanować i wyznaczyć sobie jakiś dedlajn;

c) nieważne pilne – zbiór zadań, które nie niosą ze sobą bardzo poważnych konsekwencji, ale warto jak najszybciej się nimi zająć. To może być telefon z okazji czyichś urodzin, spotkanie z dawno niewidzianym przyjacielem czy przekładana rodzinna kolacja;

d) nieważne niepilne – rzeczy, którymi można się zająć w wolnej chwili. Nieplanowane przyjemności, mało istotne maile, beztroskie surfowanie po sieci – to są właśnie sprawy mało ważne i zupełnie nienaglące.

3. Poznaj siebie

Na pewno nieraz słyszałaś/eś o tym, że ludzie dzielą się na skowronki i sowy. Skowronki wstają wcześnie i stosunkowo wcześnie kładą się spać, zaś sowy lubią zarywać noce, a poranne wstawanie to dla nich udręka. Te godziny aktywności powiązane są z wydajnością – skowronki są tytanami pracy o poranku, sowy rozkręcają się wieczorem. Podział nie jest sztywny, ale pokazuje, że produktywność każdego z nas w dużej mierze zależy od indywidualnych uwarunkowań.

Dlatego warto, żebyś przyjrzał/a się sobie – w ten sposób dowiesz się, jaka pora jest najodpowiedniejsza na pracę koncepcyjną, kiedy najlepiej Ci się ćwiczy, a kiedy odpoczywa. Po co? W ten sposób poznasz swój rytm dobowy, a to pozwoli Ci na lepsze zarządzanie sobą w czasie.

4. Zacznij mówić „nie”

Asertywność naprawdę jest ok i pozwala stawiać granice, zarówno w pracy, jak i w domu. Jeśli akurat pracujesz nad czymś ważnym, co wymaga od Ciebie maksymalnego zaangażowania, nie obawiaj odmawiać się prośbom współpracowników czy szefa. Jeśli wytłumaczysz, dlaczego nie chcesz przerywać tego, co właśnie robisz, na pewno zrozumieją.

5. Przestań wierzyć w wielozadaniowość

W doskonałej książce Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć pada takie stwierdzenie: „Nie wystarczy być pracowitym jak mrówka. Trzeba wiedzieć, w co tę pracowitość inwestować”. Według autora należy skupiać się na jednej ważnej rzeczy w danym momencie, a multitasking jest nie tylko przereklamowany, ale też nieskuteczny. Dzieje się tak, ponieważ skupiając się na wielu rzeczach jednocześnie, nie jesteśmy w stanie żadnej poświęcić się do końca. Do tego tracimy czas przełączając się między zadaniami, bo za każdym razem musimy sobie przypominać, w którym momencie byliśmy i co już zostało wykonane.

6. Powiedz „stop” chaosowi

Tak, wiem, Ty też czytałeś/aś o tym, że osoby kreatywne to często bałaganiarze i że nie ma nic złego w kontrolowanym chaosie. A jednak porządek sprzyja szybszej realizacji zadań. Uporządkowane dokumenty, nierozpraszający porządek na biurku (zarówno tym prawdziwym, jak i w komputerze) – to wszystko sprawia, że łatwiej odnaleźć poszukiwane informacje czy pliki. Zresztą porządek i harmonia sprzyjają nie tylko pracy, ale życiu w ogóle.  

7. Deleguj zadania

Każdy z nas jest wyjątkowy, ale nikt nie jest niezastąpiony. Większość realizowanych przez nas zadań – czy to w domu, czy to w pracy – może z powodzeniem wykonać ktoś inny. Paradoksalnie to dobra wiadomość, bo oznacza, że nie wszystko musisz zrobić sam/a. Czasem warto poprosić kogoś o pomoc i przekazać mu tę czy inną sprawę do załatwienia. W ten sposób Ty zyskujesz czas, a ktoś – poczucie, że jest potrzebny i że mu ufasz.

W natłoku zadań nie zapomnij o wypoczynku – czasem po prostu trzeba się odciąć i pojechać gdzieś daleko. Jeśli nie masz wystaczających funduszy na wymarzony ourlop, rozważ zaciągnięcie pożyczki ratalnej. To bardzo wygodna forma finansowania, która pozwala rozłożyć w czasie spłatę zobowiązania. W Vippo udzielamy pożyczek ratalnych nawet do 10 000 złotych bez zaświadczenia o dochodach i bez poręczycieli.

 

Twoja pożyczka
Kwota pożyczki
Okres pożyczki
  • Rata miesięczna:  PLN
  • RRSO: %
  • Do zapłaty:  PLN
  • Całkowita spłata po:  ratach
Szczegóły pożyczki i przykład reprezentatywny +

Sprytne porady VIPPO

jametlene-reskp-hGKXqee3Zxw-unsplash

4 łapy i 1 ogon, czyli 5 powodów, dla których warto mieć psa

20 / 08 / 2019

Małe i duże, krótko- i długowłose, ze stojącymi i klapniętymi uszami, stróżujące i do towarzystwa, rasowe i kundelki – psy towarzyszą człowiekowi od tysięcy lat. Ostatnie badania pokazują, że posiadanie...

Czytaj dalej
web-hosting-em37kS8WJJQ-unsplash

Utracony portfel: co robić?

06 / 08 / 2019

No i stało się najgorsze. Twój portfel ze wszystkimi ważnymi dokumentami – dowodem osobistym, prawem jazdy, dowodem rejestracyjnym samochodu – i kartami zniknął. Co zrobić? Komu zgłosić utratę dokumentów? Jak...

Czytaj dalej
ana-azevedo-XcUJUO2AqVA-unsplash

7 sposobów na lepsze zarządzanie czasem

30 / 07 / 2019

Czas to pieniądz – to powiedzenie chyba nigdy nie było tak aktualne, jak w obecnych czasach. Żyjemy szybko, pracujemy dużo, odpoczywamy mało, a mimo to ciągle jesteśmy w niedoczasie. Czy...

Czytaj dalej

Jesteśmy wiarygodni

Pożyczka na dowolny cel. Decyzja od ręki. Pieniądze na koncie w ciągu 24h.